- Emlékszel van Basten góljára? - szokták olykor kérdezni tőlem. 
- Hát, hogy a viharba ne emlékeznék Marco van Basten góljára! - szoktam illedelmesen válaszolni. 

The Flying Dutchman, a bolygó hollandi, a legzseniálisabb csatár (szerintem), akit valaha is hátán hordott a Föld nevű bolygó, Marco van Basten rengeteg gól szerzett életében. De csak egy gól van, melyet nem kell konkrét időponthoz,  ellenfélhez, karóhoz, akármihez kötni. Mert ez a találata: A GÓL! Így, csupa nagybetűkkel. Az a gól, mely - számomra - a futballtörténelem legparádésabb gólja. 

Naná, hogy az 1988-as Európa-bajnokság döntőjében szerzett gólról van szó! Amikor van Basten nulla szögből, kapásból bombázta a labdát Daszajev kapujába!

Éppen érettségi előtt voltam. Szegény édesanyám teljesen be volt parázva attól, hogy láthatóan egyáltalán nem érdekelt a suli  és az érettségi, én kizárólag a focival és a hollandjaimmal voltam elfoglalva. Hagyjam már a francba a hollandjaimat, nézzek bele azokba a fránya tankönyvekbe, mi lesz így belőlem... Szegény édesanyám nagyon nem tudta megérteni, hogy egy ennyire fontos esemény (mármint érettségi) előtt engem abszolút más érdekel, és ráadásul nem is törődök a sulival. Attól pedig végképp falnak ment, amikor zsörtölődései végén rázendítettem a „rendes ember én már nem leszek” nótára, majd közöltem vele, nyugodjon meg, mert semmi bajság nem lesz az érettségivel, de előbb megnézem ahogyan a hollandok tönkreverik ellenfeleiket és felülnek Európa   futballtrónjára. 

Talán mondanom sem kell: mint addig még soha, annyira nagyon bíztam a hollandjaimban! A válogatott élére visszatért a totális futball atyja (Rinus Michels), kiváló képességű játékosok vannak a holland keretben (Gullit, Van Basten, Rijkaard, R. Koeman, Van Breukelen, Wouters), fűti őket a bosszúvágy. A hollandjaim Németországban fogják miszlikbe szaggatni a németeket  és mindenki mást, aki útjukba kerül, hangoztattam nagy önbizalommal. Majd zárszóként hozzátettem: most a legyőzhetetlen Hollandiát fogjátok csodálni!

Ejha, a mai napig nem felejtem el, hogy mekkora céltábla lettem, amikor az első meccsen 1-0-ás vereséget szenvedett  Hollandia. Rácz góljával nyert a Szovjetunió. Kaptam én hideget-meleget, itt az ideje visszavennem, faragjak le az arcomból, satöbbi. Mondhattam én, hogy ez volt az etetés, messze még a torna vége, majd a döntő után erőlködjenek, senki sem figyelt rám. Nem baj, gondoltam. Akkor is Hollandia! 

A következő mérkőzésen a hollandjaim SuperMarco mesterhármasával földbe döngölték Angliát. Tévedni emberi dolog, legyintettek rám a hitetlenek. Az utolsó csoportmeccsen csak 1-0 verték a hollandok Írországot, s így Szovjetunió mögött második helyezettként jutottak az elődöntőbe. Megint megkaptam a magamét. No, mi van, csak egy góllal bírtok nyerni?

Még a kutyát sem érdekelte körülöttem, hogy a hollandjaim ekkor már a nemes bosszúra, a visszavágásra készültek. Arra, hogy icipici darabokra szedjék szét azokat a németeket, akik miatt 1974-ben nem lehettek világbajnokok.

Beleborzongtam most az írásba. Kirázott a hideg. Emlékszem tisztán, hogy akkor, 1988 júniusában is beleborzongtam, amikor a Van Breukelen, Van Aerle, Ronald Koeman, Rijkaard, Van Tiggelen, Wouters, Vanenburg, Muhren, Erwin Koeman, Gullit és Van Basten alkotta holland válogatott kiballagott a hamburgi Volksparkstadion gyepére, és farkasszemet nézett az akkori NSZK-s  különítménnyel. Bő másfél órával később, egy végtelenül izgalmas és számomra örökké emlékezetes, mérkőzés végén már egyetlen  hang sem jött ki a számon. Van Basten az utolsó előtti percben lőtte be a döntőt jelentő gólt! Visszavágtunk a németeknek!  Totál berekedtem. Annyira, hogy csak írásban bírtam kommunikálni a többiekkel. Hirtelen felindulásomban a garázs falára ezt mázoltam hatalmas betűkkel: NYERTÜNK! (Az egyik szomszéd garázsában volt a fociklubunk, ott néztük - telt ház előtt - a   meccseket. Hogy mit kaptam én akkor ezért a performanszért... Az EB után újra kellett festenem a garázst...) 

Már csak a döntőt kellett abszolválni. Azt a mérkőzést, ahol megint a Szovjetunió volt az ellenfél. Az a Szovjetunió, amelyik az első mérkőzésen legyőzte a hollandjaimat. A döntőben Gullit lőtte az első gólt, Marco van Basten pedig a történelmet választotta. 

EB-döntő (1988.06.25.): Hollandia-Szovjetunió 2-0 (1-0)
München, Olympiastadion, 72308 néző. Vezette: Vautrot (francia)
Hollandia: Van Breukelen - Van Aerle, R. Koeman, Rijkaard, Van Tiggelen - Wouters, Vanenburg, A. Muhren, E. Koeman - Gullit, Van Basten
Szovjetunió: Daszajev - Gyemjanyenko, Hidjatullin, Gocmanov (Baltacsa, 68.) - Rácz, Alejnyikov, Litovcsenko, Zavarov - Mihajlicsenko - Belanov, Protaszov (Paszulko, 71.)
Gól: Gullit (33.), Van Basten (54.)

Marco Van Basten csodagólja: A lehetetlen lehetséges

1988-as labdarúgó EB döntő:

Euro '88 döntő (összefoglaló, 10 perc):

Egy másik, nagyon szép van Basten-gól:

Az 1988-as torna hőse és gólkirálya tiszteletére:

Marco van Basten (Utrecht, 1964. október 31. – ) holland labdarúgó, beceneve: Flying Dutchman, a bolygó hollandi. 1982-ben az első osztályban, az Ajax Amsterdam csapatában kezdte el pályafutását és már 19 évesen gólkirály lett. Innen az AC Milanhoz szerződött. A holland válogatottal Európa-bajnoki címet szerzett 1988-ban. Emellett többször nyert olasz bajnoki címet és BEK-et is. Sérülései miatt 28 évesen vonult vissza.

Hollandia 1988

 

 

 

8 komment

Címkék: hollandia 1988 totális futball

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sylar86 2010.06.04. 21:33:46

az én (anti)flying Dutchman-em Dennis Bergkamp, ;)
szintén zseniális volt

greycup 2010.06.04. 21:37:41

Bennem valamiért ez úgy maradt meg, hogy ekkor robbant be igazán van Basten. Tudom, hogy előtte már aranycipős volt ('86), meg eldöntött egy kupadöntőt ('87), de akkor is... lehet, hogy csak ekkor nőttem bele a futballba, pár évvel fiatalabb vagyok. :))

Mindenesetre óriási kedvencem volt nekem is.

rattacha 2010.06.04. 22:27:33

Az én szívemnek legkedvesebb Dutch nem ilyen szép ember. Kicsit Ruud.

morrisal_ · www.plafoncsapszeg-gyalu.com 2010.06.04. 23:00:13

Ave Rijkaard, a megosztó személyiség! :)

Pelé, Cruijff és Beenhakker is őt tartotta(ták) a legtehetségesebbnek, leghasznosabbnak.
Pedig sanyarú sors a nem-csatár sors...

Fura pasi, de én bírom.

Bo Schembechler 2010.06.04. 23:23:40

a nagy generáció (van Bastenék) óta Kluivert volt a legjobb holland csatár, Bergkamp és Makaay meg sem közelítette, van Nistelrooy meg aztán végképp nem. A régiek közül is csak Cruyff és van Basten mérhető Patje-hez. 2004-ben eb-t nyerünk ha advocaat becseréli a portugálok ellen.

sTormy 2010.06.05. 00:27:38

Én ezt koromnál fogva nem láttam élőben (éltem már, de valószínűleg hajcsiztam az esemény idején), de amióta először láttam, nem értem, hogy jutott eszébe egyáltalán lőni. Kapásból? Éles szögből? Amikor előtte áll a védő? Hát hülye ez? Hát hülye ez! Aztán tessék, baszki. :)

dr. Közbiztonság Szilárd 2010.06.05. 02:01:57

A legzseniálisabb csatár Puskás Öcsi bácsi volt.
Van Basten a cipőjét talán megköthette volna. Jobb napjaiban.

Johnny Web 2010.06.05. 04:02:29

Nekem is nagy kedvencem volt.
Kár, hogy a sok favágó védő szétrúgta a lábát. A labdát azt ugye nem tudták eltalálni, csak a lábát. :(
süti beállítások módosítása