Ötéves voltam, amikor a németországi világbajnokságon ezüstérmes lett a holland válogatott. Őszintén szólva, nem sok mindenre emlékszem, hogy mi történt velem akkoriban, viszont az 1974-es foci-vb-re és a hollandjaimra kristálytisztán. Igen, a hollandjaimra. Az én hollandjaimra! Úgy érzem, kijelenthetem ezt, hiszen az 1974 óta lezajlott összes labdarúgó világ- és Európa-bajnokságon Hollandiának szurkoltam. (Természetesen most sem és a jövőben sem lesz ez másként.)

Az 1974-es holland fociválogatott meghatározó volt életemben. Legalábbis az életem azon részében, ami a sportot, a focit jelenti, biztos. Nem csak Cruyff jelentette a „megtérést” számomra, hanem Neeskens, van Hanegem, Krol, Jansen, Haan, Rep, Jongbloed, Rijsbergen, Suurbier és Rensenbrink is. A holland válogatott. Nagyon tetszett, amit csináltak. Nagyon tetszett, ahogy játszottak. Bámultam és csodáltam őket.

Évekkel később, felnőtt fejjel, amikor elkezdtem nyomozni azon, hogy vajon miért szurkolok a hollandoknak, amióta az eszemet tudom, szóval évekkel később jöttem csak rá, hogy nekem az első és egyben maradandó élményem a totális futball volt. Úgy indultam neki a szurkolásnak, hogy rögtön a totális futballal kezdtem. (Zárójelben megjegyzem, hogy az azóta eltelt majdnem 40 év alatt rengeteg jó meccset és jó csapatot láttam, de arra az élmenyre csak a 2009-2010-es Barcelona emlékezett. Vagyis: a holland válogatotton kívül az utóbbi négy évtizedben nekem csak és kizárólag a mostani Barcelona mutatott totális futballt.)

Szó szerint tátott szájjal bámultam a hollandjaimat. Szerencsére a szüleim gyorsan megbarátkoztak a gondolattal, hogy nekem muszáj néznem a holland válogatott meccseit! Próbálkoztak ők azzal, hogy nem, mert egy kisgyereknek ágyban a helye, alvás, holnap nem tudsz felkelni, satöbbi, ám hangos tiltakozásom meghozta eredményét. Nézhettem a hollandjaimat!

Jó pár évvel később (ha jól emlékszem, épp unokatestvéreimnek hencegtem a hollandokkal) azt is elárulták, hogy miért nézhettem meg az 1974-es foci-vb-t és a hollandjaimat. Egyrészt viszonylag nyugis gyerkőc voltam, nem nyavalyogtam fölöslegesen, de ami őket igazán megfogta, az 1972-1973 környékére tehető. Mint mesélték, akkoriban nem érdekelt engem sem a tv, sem a foci, alaposan el voltam foglalva a játékaimmal. Viszont volt egy kivétel: ha véletlenül akkor mászkáltam a tévé előtt, amikor az Ajax játszott, akkor játékot, éhséget és minden mást elfelejtettem és tátott szájjal bámultam a televíziót. Erre speciel nem emlékszek, de ugyebár feltétel nélkül hiszek a szüleimnek. :-)

Szóval az 1974-es labdarúgó világbajnokságon a hollandok sportágtörténeti érdekességgel szolgáltak, a totális futball elemeivel lepték meg a világot. Cruyff vezérletével egészen az utolsó összecsapásig megállíthatatlannak tűntek, ám a döntőben - hatalmas küzdelemben - sajnos a házigazda nyugatnémetek hódították el a trófeát.

VB DÖNTŐ (1974.07.07.): NSZK-Hollandia 2-1 (2-1).
München, 80 ezer néző, vezette: Taylor (angol)
Gólszerzők: Breitner (25., 11-esből), Müller (44.), illetve Neeskens (2., 11-esből)
NSZK: Maier - Beckenbauer - Vogts, Schwarzenbeck, Breitner - U. Hoeness, Bonhof, Overath - Grabowski, Müller, Hölzenbein
Hollandia: Jongbloed - Rijsbergen (de Jong, 69.) - Suurbier, Haan, Krol - Jansen, van Hanegem, Neeskens - Rep, Cruyff, Rensenbrink (R. van de Kerkhof, a szünetben)

Máig fájó emlék: az 1974-es vb-döntő

Totális futball holland módra:

A totális futball holland válogatottja:

12 komment

Címkék: hollandia 1974 totális futball

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Despota 2010.06.01. 16:11:51

Jó kis csapat lehetett, a videók élményszámba mennek. Érdekes, hogy J.Cruyff fiának nem sikerült túl nagy karriert befutnia.

GapingSoul · http://www.justanother.hu 2010.06.01. 17:23:12

Nem tudjátok véletlen, hogy közvetíti-e valamelyik magyar adó a Hollandia - Ghánát? Én nem találom, de ha a digisport leadja a Svájc - Costa Rica örökrangadót, akkor valahova ez is beférhetett esetleg. Ha nem, akkor nézem neten persze :)

Bocs az offért.

Hollandi · http://oranje.blog.hu 2010.06.01. 17:32:47

Faterom mondta, hogy a DunaTV-n megy régi vb-k összefoglalója, és a napokban volt a 74-es. Meg persze ő akkoriban is látta. Szerinte a hollandok akkor klasszisokkal jobbak voltak mindenkinél, piszok dajcsoknál még szép, bunda szaga volt az egésznek. Ráadásul volt egy olyan felvetés is, hogy dajcsék utolsó csoportmeccsükön direkt kikaptak ossie testvéreiktől, hogy a nyolcaddöntőben elkerüljék a hollandokat.
Valóban jó kis csapat volt már csak így youtube-ról is, majd most meglesz a várva várt cím.

Despota 2010.06.01. 17:34:24

@GapingSoul: Sajnos én sem találtam olyan adót, amelyik adná.

csabax · http://www.bacskaisport.hu 2010.06.01. 17:46:55

@Despota: Bizony jó csapat volt az a holland válogatott. Én nyilván elfogultként állítom, hogy akkoriban messze a világ legjobb focicsapata volt. De szerencsére a jó focit kedvelők döntő többsége is ezen a véleményen van. :-)
Jordi gyerek esetében pedig emlegethetjük az almafát...

ferenck · http://agens.blog.hu/ 2010.06.01. 17:51:09

a 74es vb vt az elso,amit lattam,es azota szurkolok hollandianak. es persze az ajaxnak,meg 89 ota a barcanak. most viszont ott tartok,h a masodik szerelem (barca) mar erosebb az elsonel (oranje),azaz ezen a vb-n,eloszor eletemben,2 csapatnak szoritok. hollandianak es a barcara epulo spanyolorszagnak. a totalis futballnal nincs szebb foci a vilagon.

Despota 2010.06.01. 17:53:06

Holnap lesz facebook elérhetőségünk ;).

ferenck · http://agens.blog.hu/ 2010.06.01. 18:03:51

az a holland valogatott vt minden idok legjobb focicsapata

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2010.06.01. 18:09:49

Jelentem, tiszteletbeli holland-drukker lettem, legalábbis ezen teszt alapján: quiz.sueddeutsche.de/quiz/2081640311-wm-2010 , úgyhogy gondoltam, benézek ide; annak alapján, hogy milyen foci a nekem való, a hollandok jöttek ki (pedig a spanyolokra gondoltam). :-)

A holland foci nagyon-nagyon jó, kár, hogy a képviselői viszont általában nagyon ellenszenves alakok.

A régi nagyokat nem láttam, így a saját értékítéletem alapján a 2000-es, Rijkaard féle csapat volt a legjobb, az, amelyik hatot vágott a jugóknak. De szorosan mögöttük jön a '98-as, Hiddink edzette csapat.

oranje2010 2010.06.01. 21:06:05

Hajrá Oranje!!! Előre a döntőig!
süti beállítások módosítása